в. 24 часа: „Идеал Стандарт – Видима” от малката кооперация до компания, която е част от един от най-големите производители на продукти за баня в Европа

Последователността, безкомпромисното качество и вкусът към иновации са ключовете към световния успех на 90-годишната фирма

2024 г. е знакова в историята на „Идеал Стандарт – Видима“ – две значими събития бележат нейното възходящо развитие. Компанията празнува 90 години от създаването си. Годишнината съвпадна с придобиването на групата Ideal Standard, в която българското подразделение има огромно значение, от германската Villeroy & Boch. От март 2024 г. „Идеал Стандарт – Видима“ вече е част от един от най-големите производители на продукти за баня в Европа.

В севлиевската компания професионална реализация намират близо 3000 души в различни структури – два завода за смесители, завод за санитарна керамика, търговска организация за Източна Европа, дистрибуционен център, европейски структури – ИТ, САП и Център за споделени услуги.

Мащабите и ритъмът на работа впечатляват, а те са резултат от опита, добит с годините, и от непрестанното технологично обновяване. От роботи с различен калибър, автоматизирани процеси и впечатляващи производствени линии, от които излизат продукти за над 100 държави по света. По пътя към финалния продукт те се допълват от фин завършек. Често пъти става дума за умения, много близки до занаятчийските, защото усетът и опитът са от ключово значение за качеството.

Последователността, безкомпромисността към качеството, но и вкусът към иновациите са сред ключовете за световния успех на компанията.

Като излезете от заводите и се разходите в центъра на Севлиево, ще попаднете на галерия „Видима“, детския артцентър „Видима“, езиковия център, а може да чуете и красиви вокални изпълнения на децата на UpStream Vices. Всички те са част от семейството на „Идеал Стандарт – Видима“. 

Дотук не спира подкрепата на „Идеал Стандарт – Видима” в обществения живот. Всеки в града може да ви каже, че с огромна грижа фирмата подкрепя сфери като образованието, културата, спорта и здравеопазването. Но няма да видите показност, а ще чуете само думи на благодарност за подкрепата и дългогодишния социален ангажимент на компанията към обществеността в региона.

Едва ли има друга компания с такава традиция в привличането на млади таланти. Вече 30 години „Идеал Стандарт – Видима“ провежда платена лятна стажантска програма. Студенти от различни университети в България и чужбина правят първите си крачки в професията, придобиват опит в различни направления или променят посоката си на развитие още в ранен етап на обучението си. 

Като говорим за един от най-големите производители на продукти за баня, няма как да не споменем за иновациите, които са водещи в индустрията.

Разработка на Ideal Standard е технологията AquaBlade® – микроканал, разположен в горната част на тоалетната чиния, благодарение на който почистването е гарантирано, по-тихо и по-икономично. Сред изобретенията е и FirmaFlow® – съвременният вариант на разработения още през 1969 г. от фирмата керамичен затварящ механизъм, който прави революция при смесителите. А също и патентованият керамичен материал Diamatec®, който предотвратява напукването и придава структурна здравина. Гордост при разработването на нови продукти е сътрудничеството със световноизвестни дизайнери като италианското студио Palomba Serafini Associati.

––––

Ярослав Дончев, изпълнителен директор на „Идеал Стандарт – Видима“:

Доказваме, че създаването на силен бизнес и на по-добра среда не са противоречиви цели

Тази година „Идеал Стандарт – Видима“ отбелязва 90 години. Какво означава за вас този юбилей?

Това не е просто отбелязване на времето, изминало от създаването на завода за производство на арматура. Това е символ на устойчивостта, постоянството и ангажираносттана всички, които са участвали в развитието на нашата компания през годините. От времето на кооперация „Труд“, през ДИП „Стоян Бъчваров” и години по-късно „Видима“, историята ни винаги е била определяна от амбициозни хора, които се стремят към растеж и успех. Привилегия за мен е, че имах възможност да работя рамо до рамо с изключителни професионалисти и визионери като инж. Васил Кънев и инж. Красимир Копчев. Този опит и вдъхновение са ключови за мен и до днес.

Успехът се крие в хората около нас, в средата, която сами създаваме, и в нашия личен стремеж към усъвършенстване и развитие. Постигнатото дотук е изключително и ние можем да се гордеем, че сме част от тези 90 години.

Компанията е най-големият работодател в Централна Северна България по брой на работещите. Как привличате и задържате хората?

През годините основен фокус винаги са били хората – осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, стремеж към адекватно възнаграждение, облекчаване на ръчния труд, богат пакет от социални придобивки. Целта е да постигаме баланс между интересите на компанията и грижата за нашите работници и служители. Дори в трудни моменти винаги търсим алтернативни решения за задържане на хората. Когато питаме хората с дългогодишен стаж в заводите, те отговарят, че за тях „Идеал Стандарт – Видима“ е: сигурност, стабилност, богат пакет социални придобивки, добра организация на работата.

В Севлиево се намират и европейски структури.

Няма друга локация на „Идеал Стандарт” по света, където да са разположени толкова значими за компанията структури – два завода за производство на смесители и душове, завод за санитарна керамика, дистрибуционен център, търговска организация за Източна Европа, ИТ и САП център, Център за споделени услуги.

Именно тук, в Севлиево, ние предлагаме изключителни възможности за професионална реализация на висококвалифицирани специалисти. Това е резултат от много труд и постоянно доказване, че ние можем и трябва да ни се гласува доверие. Сега като част от Villeroy & Boch очакваме да запазим своето достойно място на картата на един от най-големите производители на продукти за баня в Европа.

Освен че доказвате България като добро място за инвестиции, сте и пример за корпоративна социална отговорност не само на регионално, но и на национално ниво. Как го постигате?

Ние възприемаме социалния си ангажимент в региона, в който оперираме, като възможност да споделяме успеха си. Т.е. нашето благополучие трябва да допринася за благополучието на хората, които работят в компанията, и на обществеността.

Ключов приоритет са социалните придобивки за работещите при нас. Ще изброя някои от тях: ваучери за храна; безплатен служебен транспорт към Габрово, Велико Търново, Ловеч, Дряново; подпомагане при сключване на граждански брак, майчинство и раждане на дете; подаръци за Великден и Коледа; собствени зъболекарски кабинети; медицинска служба; допълнително здравно и допълнително пенсионно осигуряване.

Институции като галерия „Видима“, детската арт школа, центърът за езиково обучение и вокалната група, които днес ни дават толкова поводи за гордост – аз лично, не мога да си представя как би изглеждал градът ни без тях! Прибавяйки към това и всички инициативи и каузи в здравеопазването, културата, образованието, спорта, екологията и много други, в които ежегодно вземаме участие и подпомагаме, придобиваме представа колко свързана е компанията с живота на хората от Севлиево и областта. Ние доказваме, че създаването на силен и устойчив бизнес и изграждането на по-добра среда не са противоречиви цели, а са съществени за дългосрочен успех.

Вече сте част от германската Villeroy & Boch. Какво предстои?

В момента сме в процес на интеграция, но въз основа на нашите успехи и опит гледаме към бъдещето със същата страст и амбиция. Присъединяването ни към компания с 276-годишна история е признание за нашата работа и за качеството на продуктите ни. С новите възможности, които ни предстоят, и с постигнатото до момента съм уверен, че българската компания ще продължи да има важна роля и в новата обединена компания.

–––

Емил Гатев, директор на завода за санитарна арматура:

Със значими инвестиции станахме по-конкурентноспособни„Идеал Стандарт – Видима“ води началото си именно от завода за арматура, който отбелязва 90 години. Какво означава за вас тази знакова годишнина?

Повече от 20 години работя в завода и милея за него. Преминал съм през различни позиции, в различни структури. Два са съветите, които следвам и до днес в работата си.

Първият, който получих, беше от инж. Васил Кънев: „Каквото и да правиш, помни, че в Брюксел не знаят нищо за България. Твоята задача е винаги да ги водиш в България, да им показваш заводите, търговските организации, да им показваш складовете, за да помнят какво има в България и да разберат защо не трябва да се лишават от него”.

Най-ценният житейски съвет, който съм получил от инж. Красимир Копчев след пенсионирането му, преди да поема завода като директор, и няма да си позволя да забравя е: „Подготви се да работиш най-самотната професия. Когато ръководиш много хора, ти трябва да се научиш да работиш без обвързаности. Единственият ангажимент, който трябва да имаш, се нарича „Идеал Стандарт – Видима”.

За мен е важно преди всичко да върша правилното за организацията, така че да се развива. Особено сега, когато вече сме част от нова компания и трябва да доказваме всеки ден, че сме най-добрите.

Заводът за арматура е носител на традициите в производството на смесители и душове в България, но едновременно трябва да държите курс към иновации, модернизиране и обновяване на технологиите. Как се справяте с това предизвикателство?

Именно традицията в производството на санитарна арматура е в основата на нашата амбиция. През последните няколко години бяха направени редица инвестиции, които превърнаха нашия завод в модерен, отговарящ на изискванията на пазара през 21 век. Станахме по-конкурентоспособни, повишихме капацитета, подобрихме условията на труд в основните сгради на двете производствени площадки. Работещите вече са с ново работно облекло и обувки. Намалихме ръчния труд в тежките процеси и ги автоматизирахме.

Ще изброя някои от най-значимите ни инвестиции през последните 5 години: технологично обновяване в процес „Леярен”; втора машина за леене с ниско налягане – увеличаване на капацитета за производство и намаляване на консумацията на енергия; внедряване на нов тип сушилни в процес „Леярен” с цел използване на топлия въздух от охлаждането на машината за ниско налягане, с което се спестява електрическа енергия за сушене на сърца; въвеждане на нови сърцарни машини за създаване на по-приятна и безопасна работна среда; внедряване на CNC машини в процес „Механичен“ за увеличаване на капацитета и гъвкавост на процеса; система за пречистване на водата чрез обратна осмоза за галваничните инсталации в завода и системата за пречистване на отпадните води от ротофинишите; фрезоване на тела преди шлайф-полирна обработка – това е нова технология не само за завода, а и за Европа, чрез която се увеличава производителността, постига се по-правилна геометрия на телата и се намалява ръчния труд; внедряване на три CNC машини за полирна обработка MEPSA.

Какви са вашите цели занапред?

Досега нашият завод е произвел 160 милиона изделия за домовете на хората в над 100 държави по света под марките Vidima и Ideal Standard, а новата ни цел е да добавим в портфолиото си и марката Villeroy & Boch.

–––

Валентин Ганев, директор на завода за санитарна керамика:

В производството на керамични изделия прилагаме съвременни технологии

Заводът за санитарна керамика започва да пише глава в историята на „Идеал Стандарт – Видима“ преди 25 години. От завод на „зелено“ със „зелени хора“, както тогава са ви нарекли, се нареждате сред водещите производители на керамични продукти за баня. Как се случи?

В началото беше важно за нас да се докажем и да покажем, че сме също толкова добри, колкото и всички останали структури в компанията. И успяхме! През всичките тези 25 години минахме през множество предизвикателства и трансформации. Успяхме да спечелим доверието и на многобройната мрежа от клиенти на компанията, и на самата компания. Компанията ни се отблагодари с това, че продължаваше през годините да инвестира в разширение на капацитета, в развитие на нови продукти, в модернизация на завода.

Стратегията за развитието на завода винаги е била насочена към продуктите, които произвеждаме. Нашата цел е да бъдем конкурентоспособни. Това означава оптимизация на процесите, ефективност в производството, да отговаряме на новите изисквания на пазара по най-добрия начин, да облекчаваме ръчния труд.

В производството на керамични изделия прилагаме съвременни технологии като отливане под високо налягане на сложни изделия, роботизирано глазиране и използване на пълния потенциал на поточната организация. За тези 25 години в завода за санитарна керамика са произведени над 55 милиона изделия.

Какви са ключовите инвестиции в завода през последните 5 години?

Ще започна от последната инвестиция – цех за производството на полимерни калъпи за пресите за отливане под високо налягане. В развитието на завода достигнахме до производство на 25% от нашите изделия с полимерни калъпи за отливане под високо налягане. Съвсем естествена стъпка беше да се подготвим да въведем в производство и самите калъпи, които купувахме от външни доставчици. В резултат на нашите усилия към днешна дата 25% от изделията, които произвеждаме, са от машини с високо налягане с много по-добра производителност и качество.

70% от продуктите ни се глазират с роботи. До момента в производството са внедрени 32 робота. Достигнали сме 30% автоматизация на процесите. Стъпка по стъпка искаме да достигнем 100%.

Непрекъснато търсим решения за подобряване ергономията на работа, за да облекчаваме изцяло дейността така, че работниците с по-малко усилия да произвеждат по-добро качество.

Какви са вашите цели занапред?

Заводът за керамика в Севлиево е достигнал до много високо ниво на оборудване, внедряване на иновативни технологии и гъвкавост. Очаквам да заеме своето достойно място и при производството на продукти от гамата на Villeroy & Boch.

About Vidima
Ideal Standard International е един от водещите производители на висококачествени цялостни решения за банята, както за жилищни, така и за търговски и здравни сгради. Базирана в Брюксел, Белгия, частната компания е работодател на близо 9 500 души; управлява 18 производствени обекта и продава в над 60 страни в Европа, Близкия Изток и Африка. Използвайки най-нови технологии и работейки със световно-известни дизайнери, компанията е фокусирана в разработката на иновативни решения за банята в няколко продуктови категории като керамични изделия, смесителни батерии, акрилни вани, мебели и аксесоари. Продуктите на компанията се търгуват под наложилите се международни и местни марки Ideal Standard, Armitage Shanks (Великобритания), Porcher (Франция), Ceramica Dolomite (Италия) и Vidima (Източна Европа).